مقالاتوبلاگ

سیستم گرمایش از کف

صفر تا صد سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف ( Floor heating )

هر آنچه در مورد سیستم Floor heating باید بدانید

این سیستم همان گونه که از نامش پیداست نوعی سیستم گرمایشی مدرن است که در کف ساختمان نصب میگردد و گرما را از کف ساطع میکند.سیستم گرمایش از کف در ایران چند سالیت که مورد اقبال ساختمان سازان قرار گرفته است و در ساختمان ها استفاده میگردد.

 بر خلاف رادیاتور و دیگر وسایل گرمایشی که محیط پیرامون ما را از بالا به پایین گرم میکنند ، در این سیستم ، گرما دقیقا همانجاست که به آن نیاز داریم، یعنی در کف ساختمان .

پیش تر روش کار سیستم گرمایش کف را در مطلب گرمایش از کف چیست و چگونه کارمیکند توضیح داداه ایم که خواندن آن را به شما توصیه میکنم.

در گرمایش از کف ، گرما همانجاست که به آن نیاز دارید

انواع سیستم گرمایش از کف کدامند ؟

1 : گرمایش کف با آب گرم

این سیستم از شبکه ای از لوله های پنج لایه ( pex ) تشکیل شده است که در کف ساختمان نصب میگردد.
آب گرم تولید شده توسط بویلر ( پکیج ) یا موتورخانه شوفاژ، توسط پمپ های سیرکولاتور در لوله های کف به چرخش درآمده و گرمای آب به کف منتقل میگردد.پس از گرم شدن کف ساختمان گرما به آرامی به محیط منتقل میگردد، و محیط پیرامون ما را گرم میسازد.

اگر به سابقه وچگونگی پیدایش گرمایش از کف علاقه دارید میتوانید آن را در مقاله تاریخچه گرمایش از کف مطالعه کنید.

سیستم گرمایش از کف
امکان نصب همزمان گرمایش از کف ورادیاتور هست

2 : گرمایش کف برقی

گرمایش کف برقی نیز همانند گرمایش با آب گرم در کف ساختمان نصب میگردد.ولی بجای لوله های پنج لایه از کابل های حرارتی مخصوص استفاده میشود،این کابل ها با عبور الکتریسیسته گرم شده و کف ساختمان را گرم میکنند.
دربعضی از کشورهای جهان که مثل کشور ایران دارای منابع گاز نیستند و برق با قیمتی نسبتا ارزان در دسترس عموم میباشد، گرمایش ازکف برقی متداول تر است.

گرمایش از کف برقی

برای آشنایی بیشتر با گرمایش کف برقی میتوانید مطلب گرمایش برقی چیست را مطالعه فرمایید،تا با طرز کار وانواع آن بیشتر آشنا شوید.

رادیاتور بهتر است یا گرمایش ازکف؟

مقایسه بین دو سیستم گرمایشی

تا اینجا مختصری در مورد گرمایش از کف و انواع آن آشنا شدیم ، حالا سوال اینجاست که این سیستم خوبه ؟ و چه مزایایی نسبت به رادیاتور دارد .
گرمایش ازکف ( با آب گرم ) و رادیاتور هر دو یک سیستم توزیع حرارت در ساختمان میباشند. که میتوان با نصب یک بویلر (پکیج ) یا موتورخانه مرکزی و تلفیق آن با یکی از این دو سیستم ساختمان را گرم نمود.

کشورهای پیشرفته دنیا برای به حداقل رساندن هزینه های گرمایشی ساختمان و همچنین آسایش بیشتر ساکنین و رسیدن به دمای ایده آل،بر روی تکامل سیستم های گرمایشی کار میکنند.

سیستم گرمایش از کف نیز یک سیستم توسعه یافته گرمایشی و ارتقاء یافته همان رادیاتور میباشد. ما به شکلی همان رادیاتور را در ابعاد بزرگتر و دمای پایین تر در داخل کف خواهیم داشت.

رادیاتورها نقایصی دارند که هر روز ما با آن درگیر هستیم ، مثل استهلاک زیاد ، مصرف سوخت بالا، جاگیر بودن ، نشتی و خرابی ، صدمه زدن به رنگ دیوار و موارد دیگر که شما خودتان بهتر از ما میدانید.
برای آشنایی بیشتر با نقاط ضعف رادیاتورها و مقایسه رادیاتور و گرمایش ازکف بهتر است مقاله گرمایش از کف بهتر است یا رادیاتور را مطالعه کنید.

قیمت سیستم گرمایش از کف چگونه محاسبه میگردد؟

یکی از اولویت های انتخاب برای ما بعد از کیفیت قیمت است ، قیمت لوازم و همچنین هزینه های نگهداری و تعمیرات بسیار مهم است.در موارد زیادی مردم با خرید لوازم ارزان قیمت ، هزینه های گزافی را برای تعمیرات و یا تعویض متحمل خواهند شد.
بطور کلی قیمت اولیه سیستم گرمایش از کف ( شامل لوازم ، طراحی و نصب ) با سیستم رادیاتوری ( شامل رادیاتور ، لوله کشی ، قطعات و نصب ) نهایت 10 درصد تفاوت خواهد داشت. اما در سالهای بعد این گرمایش از کف است که در هزینه های ما صرفه جویی خواهد کرد چون هزینه سوخت ، تعمیرات و استهلاک به مراتب کمتری دارد.

مزایا و معایب سیستم گرمایش ازکف

هیچ کدام از سیستمهای گرمایشی و سرمایشی بی نقص نیستند و هرکدام نیز دارای مزایای هستند که در دیگری وجود ندارد.اما سیستم گرمایش از کف مزایای بیشتری نسبت به دیگر سیستمها دارد.

  • مصرف سوخت کمتر نسبت به رادیاتور و فنکوئل
    رادیاتورها برای گرم شدن نیاز به آبی با درجه حرارت 60 تا 70 درجه سانتیگراد دارند. اما در این سیستم آب بین 35 تا 45 درجه در گردش است، همین اختلاف درجه سوخت و انرژی بیشتری را ذخیره خواهد کرد.
  • جاگیرنبودن و عدم اشغال فضای مفید
    چیدمان لوازم و مبلمان در منزل برای دکوراسیون و زیبایی آن بسیار اهمیت دارد،رادیاتورها درچیدمان مبل یا تختخواب مزاحمند و ما هر طور که میخواهیم نمی توانیم آنها را جابجا کنیم.
  • عمر مفید بالای 30 سال
    عمر مفید یک ساختمان بیشتر از 30 سال نیست در حالی که لوله های استفاده شده در این سیستم دارای عمر بالای 50 سال هستند و هیچ موقع دچار پوسیدگی و نشتی نخواهند شد.
  • گرم و خشک ماندن فضاهای مرطوب مانند حمام
    حمام ها همیشه خیس هستند و گاهی باعث سرخوردگی و آسیب دیدن کودگان یا سالمندان خواهند شد.اما در این سیستم کفها همیشه خشک خواهند ماند.

دیگر مزایای سیستم گرمایش از کف

  • استهلاک کم و هزینه تعمیرات پایین
    عمر بالای لوله های پنج لایه و از آن طرف فشار کاری کم ( 1/5 بار ) سیستم استهلاک را به حداقل خواهد رساند.کلکتورها وشیرآلات نیز از آلیاژ برنج هستند که دارای عمرزیادی هستند.
  • گرمای مطلوب و یکنواخت در تمام نقاط ساختمان
    دیگر برای گرم شدن نیاز نیست به رادیاتورها نزدیک شوید، چون در این سیستم دما در تمام نقاط منزل یکسان است و شما هیچ جا احساس سرما نخواهید کرد.
  • افزایش راندمان پکیج
    به علت دمای پایین آب پکیج کمتر روشن خواهد ماند، وهمچنین نبود زنگاب و رسوبات باعث افزایش عمر قطعات پکیج خواهد شد.
  • عدم وجود نشتی و کثیفی
    شما تا به حال شاهد نشتی رادیاتورها بوده اید؟ آب سیاه و کثیف از رادیاتورها خارج میشود و اطراف را کثیف خواهد کرد.
  • سیاه نشدن دیوار و نبود لبه های تیز
    دیوارهای اطراف رادیاتورها کدر وسیاه هستند و لبه های رادیاتور برای کودکان بسیار خطرناکند.

مراحل اجرای گرمایش کفی چگونه است ؟

برای اینکه ما یک سیستم خوب با حرارت ملایم و یکنواخت و مصرف سوخت کم داشته باشیم نیاز است تا چند نکته مهم را رعایت کنیم .
اول : قبل از هر اقدامی ازیک فرد با تجربه و متخصص این کار مشاوره بگیریم.
دوم : نقشه گرمایش متناسب با پلان خود تهیه کنیم.
سوم : برای کارکرد صحیح سیستم لازم است تا مراحل اجراء گام به گام طی شود.
مراحل قبل از اجرا — نکات مهم در هنگام اجرا — مراحل بعد از اجرای گرمایش از کف

ما قبلا در مقاله ای با نام مراحل اجرای گرمایش از کف به صورت گام به گام این مراحل را بیان کردیم و نکاتی که باید رعایت کنید را شرح داده ایم.

گرمایش از کف

نقشه و چیدمان

برای داشتن یک سیستم یکدست و مطلوب نیاز است تا نقشه گرمایش از کف برای پلان ساختمان طراحی شود.
بارها از مجریان تاسیسات شنیده ام که ما بدون نقشه، آن را اجرا میکنیم و یا لوله ها را حلزونی میکشیم و نیاز به نقشه نیست.
این یک تصورغلط است حتی چیدمان لوله ها نیز در نقشه های مختلف متفاوت است و نیاز به محاسبه و اطلاعات فنی مختلف دارد.
مهمترین اصل در طراحی نقشه گرمایش بالانس حرارت در کف است،به طوری که در تمام نقاط کف گرمای یکنواختی داشته باشیم .

نقشه گرمایش از کف

مناسب ترین پکیج برای سیستم گرمایش ازکف کدام است؟

امروزه با گسترش صنعت و تولید پکیج های گرمایشی در ابعاد کوچک همچنین ساخت منازل چند طبقه و به صورت واحد های مجزا ، میل به استفاده از پکیج به عنوان منبع تولید آب گرم و حرارت در بین سازندگان بیش از پیش شده است.

در بازار کالاهای تاسیساتی نیز پکیجهای مختلفی با برندهای خارجی و داخلی یافت می شود که به علت تنوع و گوناگونی شاید انتخاب پکیج مناسب برای ما سخت باشد.
به دلیل دما پایین بودن، این سیستم با اکثرمنابع حرارتی به خوبی کار میکند. موتورخانه های مرکزی و پکیج ها هر دو قابلیت ساپورت این سیستم را دارا هستند.
زیاد مهم نیست که ما چه برندی را برای پکیج انتخاب کنیم فقط باید به کیفیت و خدمات پس از فروش آن دقت کنیم تا در فصول سرد و در اوج سرما در پی تعمیر پکیج و درگیر با خدمات پس از فروش آن نباشیم.

پکیج مناسب گرمایش از کف

روش های کنترل دمای سیستم

1 : سیستم با کلکتور و شیردستی ویک ترموستات محیطی
در این روش از کلکتورهای برنجی با شیرهای دستی استفاده می شود ، هر مدار با یک شیر رفت و برگشت جدا خواهد شد و یک ترموستات محیطی در محلی مناسب نصب خواهد شد و دمای پکیج را کنترل خواهد کرد.در این روش در تمام نقاط منزل یک دما خواهیم داشت.

2 : سیستم با کلکتور ترموستاتیک
در این روش از کلکتور مدولار و شیرهای برقی مخصوص استفاده میشود ، هر مدار با یک شیر برقی جدا میشود و برای هراتاق یک ترموستات نصب شده تا دمای محیط را کنترل کند. در این روش ما میتوانیم برای هر اتاق دمایی متفاوت تنظیم کنیم.

روش هواگیری سیستم گرمایش از کف

برای کارکرد صحیح سیستم گرمایش از کف لازم است تا سیستم به صورت صحیح هواگیری شود. برای این منظور باید بر روی کلکتورهای گرمایش از کف قطعه ای به نام ایرونت ( هواگیر اتوماتیک ) نصب گردد.
طرز کار ایرونت به این صورت است که هرموقع هوای موجود در سیستم به کلکتور وارد شود سوپاپ این قطعه عمل کرده وهوای موجود خارج میگردد.

عیب یابی سیستم گرمایش از کف

1 : گرم نکردن سیستم گرمایش ازکف

اگر گرمایش از کف گرمای لازم را تولید نکند ما یک سیستم معیوب خواهیم داشت که علل مختلفی باعث آن خواهد شد.

  • عایق کاری نا مناسب
    عایق زیرین گرمایش از کف بسیار با اهمیت است،اگر عایق از نوع خوبی استفاده نشود یا به صورت صحیح نصب نگردد. گرما از کف و دیوارها پرت خواهد رفت و به سمت بالا حرکت نخواهد کرد.
  • هوا گرفتن سیستم
    هوای حبس شده در پیچ و خم های لوله ها باعث میشود تا آب به راحتی گردش نکرده و توزیع حرارت به خوبی صورت نپذیرد. هواگیری یک اصل مهم در سیستمهای حرارت مرکزی است.
  • کف سازی نامناسب
    بهترین نوع بتن بر روی سیستم گرمایش ازکف بتن 350 با دانه های نخودی است ،اگر ما بر روی سیستم از بتن و مواد نامناسب با ضخامت زیاد استفاده کنیم از عبور گرما جلوگیری خواهد کرد.ضخامت بتن گرمایش از کف نباید بیشتر از 5 سانتیمتر باشد.و همچنین بهتر است بر روی گرمایش از کف از کفپوشهایی مثل سنگ وسرامیک استفاده کنیم.

2 : گرم وسرد شدن کف ها

  • طراحی نا مناسب است
    برای اینکه در سیستم گرمایش کفی توزیع حرارت مناسبی داشته باشیم و قسمتی سرد و قسمتی گرم نباشد باید مدارهای گرمایش از کف بالانس شود ، که این کار در هنگام طراحی نقشه گرمایش از کف باید صورت گیرد.
  • کف ساختمان تراز نیست
    اگر کفها تراز نباشند باعث میشود تا هوا در لوله های کف حبس گردد و آب به خوبی در آنها حرکت نکند. همچنین در هنگام بتن ریزی نیز در قسمتهای مختلف ارتفاع کف تغییر کرده و باعث میشود تا آن قسمتها دمای متفاوتی داشته باشند.
  • خم های بد و غیر استاندارد است
    خم کردن لوله های پنج لایه به مهارت و تجربه نیاز دارد اگر مجری در هنگام خمکاری لوله ها را به درستی خم نکند ، عبور آب در آن مسیر کند خواهد شد و با افت حرارت در آن مدار مواحه خواهیم شد.
  • لوله های کف گرفته است
    در هنگام لوله کشی گرمایش از کف باید بسیار دقیق و منظم بود تا اجسامی مانند شن و تکه های عایق به داخل لوله ها وارد نشود.
  • پکیج یا مکان آن نامناسباست
    انتخاب پکیج مناسب برای سیستم بسیار با اهمیت است ، پکیج باید با ظرفیت مناسب انتخاب گردد تا توان گرم کردن کف را داشته باشد.همچنین محل نصب پکیج هم بسیار با اهمیت است.
  • محل کلکتور نامناسب است
    محل نصب کلکتور باید به گونه ای انتخاب گردد تا بهترین راندمان را داشته باشد،این محل نباید زیاد دور باشد یا در بیرون ساختمان باشد.
  • محل نصب ترموستات نامناسب است
    ترموستات وظیفه کنترل دمای سیستم را برعهده دارد ، برای نصب ترموستات باید محل مناسبی را انتخاب کنیم ، محل نصب ترموستات نباید به پنجره ها و درب ورودی نزدیک باشد تا باعث خطا در تشخیص دمای محیط نشود.

توصیه ها

نکته طلایی : طراحی و نصب این سیستم با وجود اینکه به ظاهر ساده است اما دارای نکات فنی بیشماری است که فقط با تجربه و مهارت آموزی به آن خواهید رسید.

ما آماده ایم تا به علاقه مندان به یادگیری این سیستم کمک کنیم تا با نکات فنی آن آشنا گردنند و در این امر پشتیبان مجریان گرامی خواهیم بود .

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس